Räksoppa!

Någon comeback vågar jag inte skriva att det är för jag har skrivit det ett antal gånger och ändå inte kommit med några fler inlägg, så vi väntar lite med att säga att det är en comeback. Däremot tänkte jag bjuda på ett grymt recept som ni bara inte får missa. Vad kan passa bättre än en god soppa att värma sig med nu när snön har börjat dra in över landet!


Antal portioner: 4

Ingredienser

500 g räkor med skal
1 st gul lök
1 st morot
1 bit rotselleri, liten
1 palsternacka
0.35 st purjolök
2 st vitlöksklyftor
3-4 msk olivolja
1 msk smör
2 msk tomatpuré
2 tsk paprikapulver
1 kvist timjan
1 kvist persilja
0.5 dl Cognac
1 dl vitt vin
Vatten
4 dl vispgrädde
Nymalen vitpeppar, efter smak
1 st lagerblad
Salt, efter smak

 

Gör så här

1. Skala räkorna.

2. Hetta upp en kastrull tillsammans med olivoljan och smöret.

3. Lägg i skalen och fräs under omrörning.

4. Skölj och skär ner grönsakerna i kastrullen tillsammans med tomatpurén, lagerblad, färska kryddor och paprikapulvret.

5. Efter några minuter, häll i Cognac och vitt vin (se upp för eventuell låga).

6. Fyll upp med vatten tills det täcker skalen väl.

7. Koka upp och skumma eventuellt av skummet.

8. Låt sjuda i ca10-15 minuter.

9. Sila av skalen och rotfrukterna och koka ner tills 1/3 återstår.

10. Häll i grädden och låt sjuda i ytterligare 10-15 minuter.

11. Smaka eventuellt av med salt, nymalen peppar och kanske en skvätt Cognac.

12. Servera räkorna precis när soppan ska ätas så de inte blir sega.


Petra » 2010-11-10 | 13:18:18
URL: http://petras.blogg.se/

Den soppan var verkligen syndigt god!! :D Roligt att du är tillbaka i bloggvärlden! ;)

anna » 2010-11-10 | 18:48:55
URL: http://addspirit.blogg.se/

ja dina comebacks tar jag inte på så stort allvar längre ;) haha



ja jag är supernöjd med min mac, älskar den! lite ovant nu i början bara ;P

julia » 2010-11-11 | 00:35:53
URL: http://juliairene.blogg.se/

ser sjuuuuuuukt gott ut som alltid

synd bara att jag inte lagar mat ;)

anna » 2010-11-11 | 10:00:46
URL: http://addspirit.blogg.se/

hah aja du får väl motbevisa mig nu. ja eller hur! jag spelade alltid super mario när jag var liten, hur kul som helst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback